تبلیغات
ماساژور - بررسی وضعیت آموزش ماساژ در ایران

مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 3 اسفند 1390

بیش از ده سال است که بحث آموزش ماساژ در ایران مطرح شده است و موسسات معدودی نیز مجوز آموزش گرفته اند و در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. برخی فدراسیون ها و همچنین کمیته ی ملی المپیک نیز اقدام به آموزش برخی دوره های ماساژ کرده اند. از آغاز تا کنون سطح این دوره های آموزشی پیشرفت هرچند ناچیزی کرده است، با این وجود وضعیت آموزش ماساژ در ایران با معیارهای موسسات، کالج ها و مدارس آموزش سطح بالای ماساژ در دنیا، فاصله ی بسیار زیادی دارد. آموزش ماساژ در کشورهای پیشرو در این زمینه، به صورت آکادمیک در آمده و استانداردهای آموزشی بالایی برای آن تعریف شده است. در این کشورها آموزش آناتومی و ماساژ  در مدارس، کالج یا موسساتی که برای این کار در نظر گرفته اند صورت می گیرد، در حالی که در کشورمان، منبع مشخصی برای آموزش ماساژ، وجود ندارد و هیچ کدام در این زمینه آن چنان که شایسته است، موفق نبوده اند و اکثر شرکت کنندگان در این دوره ها از وضعیت آموزشی موجود، ابراز نارضایتی می کنند.


 

سبک های مختلفی از ماساژ وجود دارد که هر کدام از این سبک ها، با توجه به کشور ابداع کننده ی آن، نام ابداع کننده ی سبک، تجهیزاتی که از آنها استفاده می شود و یا مکانیسم اثر آن ماساژ، نام گذاری می شوند. به عنوان مثال: تای ماساژ، به معنای ماساژ تایلندی و ماساژ الکساندر (هنرمندان) که توسط فردی به نام الکساندر ابداع شد. ماساژ سنگ گرم به خاطر استفاده از سنگ گرم نامگذاری شده است و ماساژ رفلکسولوژی (بازتابی ) به خاطر مکانیسم اثر آن، نامگذاری شده است. آموزش هرکدام از این سبک ها بستگی به نوع و تعدد تکنیکها، پیچیدگی کار و دیگر ویژگی های آن سبک آموزش داده می شود.

نقطه ی اشتراک آموزش در تمام سبک های ماساژ، علوم پایه ای است که تکنیک های ماساژ و اثرات سودمند آن بر اساس همین علوم قابل توجیه و توضیح است. این علوم شامل آناتومی، فیزیولوژی ،حرکت شناسی و آسیب شناسی می باشد.آموزش ماساژ با یادگیری این علوم مرتبط است و مهمترین بخش آموزش بر خلاف اذهان عمومی که تکنیک ها و شکل اجرای آنها را مهم می دانند، آموزش این علوم است که متاسفانه در دوره های آموزشی داخل کشور نسبت به آموزش این علوم بسیار کم توجهی می شود.

 دلایل این کم توجهی را می توان این گونه برشمرد:

1-     مدت زمان کوتاه دوره های آموزشی: کل مدت زمان یک دوره ی آموزشی در کشورمان به سختی  از مرز 50 ساعت می گذرد در حالی که برای مثال در مدرسه ماساژ آلوها (واقع در هاوایی) که به صورت ترمیک ماساژ را آموزش می دهند،آموزش شامل 2 ترم است: ترم اول شامل 317ساعت و ترم دوم 343 ساعت آموزش، همراه با کارورزی.

2-     کمبود امکانات و فضای آموزشی تخصصی از سمت برگزار کنندگان دوره ها: در موسسات و فدراسیون های کشور به هیچ عنوان امکانات آموزشی مناسب و کافی در اختیار نیست و فضای تخصصی برای آموزش طراحی و در نظر گرفته نشده است.

3-     هزینه آموزشی پایین دوره ها: متاسفانه عدم توان پرداخت هزینه ی دوره ها  و عدم اطلاع از ارزش علم ماساژ باعث شده که افراد برای دوره های آموزشی هزینه ی چندانی در نظر نگیرند، بنابراین موسسات برای جبران این امر ساعات و کیفیت آموزشی را به شدت کاهش داده اند.

4-   فقدان اساتید متخصص: پایین بودن دستمزد اساتید باعث عدم رغبت آنان در امر مهم آموزش شده است.

بنابراین لازم است با توجه به بحث اشتغال زایی و اینکه می توان در سال حدود یکصد هزار ماساژور، هم در داخل کشور و هم جهت خارج کشور تربیت و آموزش داد، توان همه ساختارهای تصمیم گیرنده همچون وزارت بهداشت، وزارت کار و تعاون و فدراسیون های ورزشی بر ارائه مناسب این دوره ها باشد.

بر این اساس باید در خصوص استاندارد سازی آموزش این دوره ها، تدابیری اندیشید که با آموزش ماساژورهای حرفه ای، بتوان مردم را از فوائد بی شمار ماساژ اصولی، بهره مند ساخت و گامی در جهت ارتقا سطح رفاه، سلامت و بهزیستی جامعه برداشته و همچنین فرصت های شغلی زیادی ایجاد کرد.




طبقه بندی: آموزش ماساژ، 
ارسال توسط موسسه تحقیقات و پژوهشی ماساژ یانا
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شما علاقه مند به گرفتن ماساژ در کجا هستید؟




پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

طراحی سایت

قالب وبلاگ